600 mm dzelzceļš Sēlijā 1 pasaules kara laikā - būvniecība, mērķi, ietekme
Lai gan Latvijas dzelzceļu vēsturē šaursliežu dzelzceļi ir plaši pētīta joma, šai tematikai veltītie darbi apskata lauku dzelzceļus samērā vispārīgi, vairāk koncentrējoties uz to būvniecības un ekspluatācijas sākuma posmu I pasaules kara laikā un uzreiz pēc tā un nepietiekami atspoguļojot to, kā šie dzelzceļi tika lietoti vispārējā pasažieru un kravu satiksmē, īpaši laikā pēc 1945. gada. 600 mm dzelzceļš Sēlijā līdz šim vairāk skatīts neliela apjoma darbos, kas nereti ir saistīti ar novadpētniecību, vai atspoguļots laikabiedru atmiņās. Tāpat tas palicis ārpus Rietumeiropas dzelzceļu vēstures pētnieku interešu loka, ko nosaka avotu ierobežotā pieejamība un trūkums.
Līdz ar to pētnieku grupas mērķis bija ne tikai izzināt Sēlijas 600 mm dzelzceļa būvniecības gaitu, ekspluatācijas mērķus un ietekmi reģiona attīstībā, analizējot to iespējami plaši gan no tematiskā, gan no hronoloģiskā viedokļa un vietumis iekļaujot teritoriāli plašā areālā, ko nosaka šī dzelzceļa kā daļas no I pasaules kara militārās infrastruktūras raksturs, bet arī iegūt pēc iespējas precīzāku informāciju par dzelzceļa trašu izvietojumu dabā, izmantojot zemes virsmas aerolāzerskenēšanas jeb LiDAR (Light Detection and Ranging) datu kopumu.
Ar šo projektu veicināta lielāku 600 mm dzelzceļa dabā atrodamās infrastruktūras saglabāšana, piesaistot tam sabiedrības uzmanību un dodot iespēju vietējām kopienām to eksponēt kā tūrisma objektu. Paveiktais darbs var kļūt par pamatu, lai atsevišķus kādreiz plašā dzelzceļa tīkla elementus iekļautu valsts vai vietējas nozīmes aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā un tādējādi pasargātu no iznīcināšanas vai vismaz ierīkotu publiskas norādes pie tiem.
Izdevējs: biedrība “Sēlijas kultūras projekti”