Balodiāna
Manfreds vērtējot jebkuru notikumu mēģina saprast kādā veidā tautas radītā enerģija darbina vēstures lokomotīves riteņus, nevis pūš svilpi.
Mēs nedrīkstam aizmirst savu reālo pagātni pat tad, kad tās notikumi slikti korelē ar valdošajām doktrīnām, jo tādā veidā mēs paši dodam iespēju mūsu ideoloģiskajiem pretiniekiem mūs apsūdzēt negodīgumā un patiesības slēpšanā, kas, kā to pierāda prakse, agri vai vēlu tāpat kļūst zināma plašām masām. Tipisks piemērs saistībā ar Krieviju ir Molotova-Rībentropa pakta slepeno protokolu slēpšana. Lai arī kā tika slēpta patiesība, tā ir kļuvusi zināma mums visiem. Arī šodien, veidojot savas valsts ideoloģiju mēs to nedrīkstam balstīt uz nedemokrātiskiem principiem un mums izdevīgām puspatiesībām. Mēs nedrīkstam izkropļot vēsturisko patiesību noklusējot vai pasniedzot mūsu pagātni atbilstoši šī mirkļa politiskajam pasūtījumam.
Ir diezgan grūti atrast piemērotu terminu, lai precīzi raksturotu grāmatas žanru. Riskēšu to nosaukt par vēsturisku eseju krājumu, kuru vieno galvenokārt Latvijas teritorija kā vēsturiskā telpa, notikumu hronoloģiskā secība un galvenie varoņi — Baložu dzimtas četru paaudžu pārstāvji, kuriem ir bijušas diezgan dažāda, bet nozīmīga loma Latvijas valsts izveides gaitā. Baložu dzimta, kā tāds grāmatas kolektīvais galvenais varonis parāda, ka latvieši nestāvēja malā, bet gan diezgan aktīvi iesaistījās politiskajos procesos un pat spēlēja tajos nozīmīgu lomu ne tikai Latvijā, bet arī Krievijā, Vācijā, Izraēlas valsts izveidē. Interesanti izsekot viņu intelektuālajai un ideoloģiskajai izaugsmei, kas ļauj secināt, ka arī latviešu inteliģence šajā laikā sāka spēlēt arvien nozīmīgaku lomu, kas vēlāk ļāva izveidoties neatkarīgai valstij.
Igors Graurs